MEDITACE [1. díl] Jaká meditace je pro mě ta “správná”?

Způsobů meditace existuje asi tolik jako lidí na této planetě a všechny jsou správné. Dokonce i ty sama můžeš provádět různé typy meditací a vždy to bude v ten okamžik přesně to, co potřebuješ.


Tak a tím bych mohla zakončit tento článek :-) To ale asi nebylo právě to, co jsi sem přišla hledat. 



Tak jen stručně na úvod


Pojmem meditace v dnešní době myslíme velkou spoustou věcí. Nejobecnější definice, kterou si vygooglíš, je “meditací se nejčastěji rozumí různé praktiky prohlubování soustředění.” Meditace můžeš dělit do kategorií z různých úhlů pohledu a já tu dnes s tebou sdílím mé vlastní poznatky nasbírané za 15 let praxe.


Tento článek je určený spíše pro začátečníky (i když i pokročilí si tu jistě najdou užitečný tip), proto jsem rozdělení a popis jednotlivých typů meditací maximálně zjednodušila tak, abych co nejvíce usnadnila počáteční orientaci v záplavě nejrůznějších produktů, které nás dnes pod názvem meditace zaplavují ze všech směrů.


Tradiční meditace


Pod takovou tou klasickou meditací si nejčastěji představíme jógína se zavřenýma očima a v pozici lotosového květu. Nemusí to ale zdaleka být jen jediná správná možnost.


Při této metodě je pro nás důležitá jen jediná věc - na nic nemyslet a vnímat své já. Protože to není tak jednoduché, jak se zdá, často si pomáháme něčím, co nám slouží jako šidítko pro mysl - něco, na co by se mohla soustředit a zároveň na nic nemyslet. Většinou se jedná o vlastní dech, hudbu, plamen svíčky či něčí hlas. Doba trvání může být libovolná a sama si ji můžeš v jejím průběhu zkrátit či prodloužit podle toho, jak se zrovna ten den cítíš.


Do této kategorie například patří buddhistická vipassana, známá také jako meditace vhledu.


Tímto typem meditace se budu zabývat v následujících dvou článcích. Ještě než se ale dostanu přímo ke konkrétním krokům, jak s tradiční meditací začít, udělám malou odbočku k vizualizacím.


Je vizualizace meditace?


Ano i ne. Ačkoliv mají řadu podobností a často jsou tyto názvy zaměňovány, pro mě jsou meditace a vizualizace dvě velmi odlišné věci. 


Vizualizace již svým názvem napovídá, že si něco představuješ. Před očima se ti odvíjí barvitý příběh, kterého jsi sama autorkou nebo následuješ něčí pokyny. Asi ses nejčastěji setkala s vizualizací splněných přání, harmonických vztahů, pevného zdraví a vůbec dokonalé budoucnosti. Zapojuješ svou fantazii a představuješ si, jak skvělé to bude, až… Je to vlastně takové denní snění.


Touto etapou (patří sem třeba i visionboardy) jsem si také před několika lety prošla, ale postupně jsem došla k přesvědčení, že vesmír má pro nás připravené tak skvělé věci, které si ani neumíme představit, a podobnou vizualizací bych se jen zbytečně limitovala


Vedená vizualizace


Určitě ještě musím zmínit další typ vizualizace (často právě nazývaná meditace), ve kterých tě příjemný hlas zkušeného terapeuta provede určitým příběhem, který má konkrétní záměr - ulevit od traumatu, napojit se na své tělo, setkat se s konkrétním člověkem a tak dále. Témat jsou tisíce. Asi nejčastější jsou vizualizace pro spojení se s vnitřním dítětem, odpuštění nebo třeba přetnutí starých pout. 


Tyto vizualizace/meditace nemusíš nutně provádět pravidelně, ale jen když cítíš, že ji potřebuješ. Má taky svůj daný průběh a vyvrcholení, proto je její délka jasně stanovená předem. Oproti jinému typu meditaci mívá také někdy bouřlivější průběh. Na povrch vyplouvají dlouho potlačované emoce a často nechybí pláč či ohromující pocit úlevy.



Jestliže objevíš někoho, kdo tě umí kvalitně a bezpečně provést tímto typem vizualizace, pak je to opravdový poklad. Mohou ti totiž pomoci se spoustou problémů, zbavit tě traumat, posílit tvůj vztah s partnerem nebo tě značně posunout ve tvém duchovním růstu. V Česku jsou takovým pokladem vizualizace/meditace Terezy Kramerové, doporučuji na ně mrknout na její stránce.





Tak která je správná? Myslím, že teď už je ti jasné, že každá z těchto metod má své odlišné využití a na cestě za duchovním růstem se nepochybně v různých situacích setkáš s každou z nich.


Ještě tedy malé shrnutí - v této sérii článků jsem pro zjednodušení meditace rozdělila do 3 kategorií:

  • klasická meditace (prázdná mysl, na nic nemyslím)

  • vizualizace “ideální budoucnosti” 

  • meditace/vizualizace (odstraňuje vnitřní bloky, pomáhá překonat traumata)


Teď už víš, že každý typ meditace slouží k něčemu jinému a můžeš je volně kombinovat podle potřeby. Já jsem se v následujících dvou dílech rozhodla věnovat tradiční každodenní meditaci, protoža s tou je pro většinu z  nás nejtěžší začít a hlavně vydržet. 




Jak bych tedy shrnula hlavní vlastnosti této meditace?

  • hlavní snahou je vyprázdnit mysl a “na nic nemyslet”

  • využít k tomu můžete různé pomůcky - dech, hudbu, svíčku

  • důležitá je pravidelnost - nejlépe každý den

  • délka se různí podle individuální potřeby a každý den může být jiná

  • o benefitech meditací už bylo napsáno hodně, krátké shrnutí najdeš tady


Pohodlně se usaď a jdeme na to!


Celá minisérie članků obsahuje:

MEDITACE [1. díl] Jaká meditace je pro mě ta “správná”? 

MEDITACE [2. díl]  7 kroků pro úplné začátečníky

MEDITACE [3. díl] Jak začít a vydržet? - technika “Něžné přemlouvání” + DÁREK (již brzy)

 

Lenka Bělašková

Je na cestě za vědomým a spokojeným bytím. Za 15 let má již hodný kus cesty za sebou a v zásobě řadu vychytávek. Inspiruje ostatní na jejich cestě - něžně, jemně, žensky.

Ukazuje, jak využít krystaly, meditace, pránické léčení, vlastní dech, intuici nebo i každodenní drobnosti k radostnějšímu prožívání.


Mimo to je stále na cestách - zamíří, kam ji intuice pošle. Kde se zrovna toulá, můžete zjistit na jejím instagramu.


Více o Lence a její cestě tady >>>

INSTAGRAM